مركز اسناد جنبش جنگل در گیلان راه اندازی شد

مركز اسناد جنبش جنگل در گیلان راه اندازی شد به گزارش آثارنیوز رئیس پژوهشكده گیلانشناسی دانشگاه گیلان بیان كرد: مركز اسناد جنبش جنگل با هدف جمع آوری و متمركز كردن اسناد جنبش جنگل به جهت سهولت دسترسی محققان در این پژوهشكده دایر شده است.


سید هاشم موسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: طرح اسناد جنبش جنگل در دو فازاسناد داخلی و اسناد كشورهایی كه به گونه ای با جنبش جنگل ارتباط داشته، به اجرا درآمده است.
وی تصریح كرد: در زمان حاضر بالغ بر 20 هزار برگ سند مربوط به جنبش جنگل و حوادث سیاسی، تاریخی و فرهنگی گیلان در پژوهشكده گیلانشناسی گردآوری شده و هنوز بخش كوچكی از اسناد كشورهای روسیه، تركیه و آذربایجان به این مركز منتقل نشده است.
وی افزود: اسناد مورد اشاره مربوط به سال های 1287 تا 1300خورشیدی - در حقیقت دوره فروغ جنبش جنگل - است.
موسوی بیان كرد: اهمیت جنبش جنگل در تاریخ معاصر كشور و همینطور تاثیر آن بر تحولات سیاسی، فكری و فرهنگی گیلان سبب شده تا با حمایت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سال 96 خورشیدی طرحی تحت عنوان ' تولید آرشیو جنبش جنگل ' با دانشگاه گیلان منعقد شود.
وی افزود: بررسی و بازبینی جنبش جنگل بر پایه اسناد جمع آوری شده، تولید روابط پایدار با سایر مراكز اسنادی داخلی و خارجی، تولید بستر مناسب برای جمع آوری آرشیوهای شخصی و تولید مركز آرشیوی جنبش جنگل در پژوهشكده گیلانشناسی دانشگاه گیلان از اهداف تولید مركز اسناد جنبش جنگل است.
بر اساس داده های تاریخی میرزا یونس، فرزند میرزا بزرگ كه بعدها مشهور به میرزاكوچك خان جنگلی شد، در سال 1298 هجری قمری در محله استاد سرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی را در رشت در مدرسه علمیه حاج حسن (صالح آباد) گذراند.
بعد از چندی در جرگه طلاب مدرسه جامع وارد شد كه از لحاظ تعلیمات دینی در سطحی بالاتر قرار داشت.
میرزاكوچك خان در خلال تحصیل مقدمات فقه و اصول در مخالفت با ناروایی ها بی پروا بود به همین سبب احترام سایر طلاب را به خود جلب كرد؛ میرزا كوچك خان پس چندین سال مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی و جنگ و گریز، با تعداد اندكی از یارانش برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حركت كرد كه در كوه های تالش در برف و بوران اسیر گشت و جانش را از دست داد.
با شهادت وی در روز دوشنبه یازدهم آذر 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه آخر خود رسید. جسد كوچك خان در گیلوان با مراقبت احترام آمیز آقا سید نصرالله گیلوانی به خاك سپرده شد اما اندكی بعد جسد كوچك خان به دست افراد سالار شجاع برادر سردار مقتدر طالشی افتاد؛ یكی از آنان سرش را جدا كرد و به نشانه آخر روزگار او به تهران منتقل و به سردار سپه عرضه كرد، در نهایت سرش در گورستان حسن آباد تهران در نقطه نامعلومی دفن كه بعداً از جانب یاران جنگلی محل دفن شناسایی شد، چند سال بعد از این واقعه كه گورستان حسن آباد شبانه زیر و رو می شد تا مؤسسات آتش نشانی در آنجا مستقر شود، سر كوچك خان به وسیله آزادیخواهان كه در لباس كارگران شب درآمده بودند، ربوده شد و به وسیله میرزاخان سیگارودی به رشت انتقال یافت و در اختیار كربلایی كاس آقا (حسام) معروف به خیاط كه از وفاداران به آزادی بود، قرار گرفت كه در جلسه ای شبانه مورد شناسایی و تأیید یاران جنگلی حاضر قرار گرفت، سپس در ایوان مرقد سلیمان داراب رشت به امانت سپرده شد.
در سال 1321 خورشیدی جسد كوچك خان هم بنا به وصیتی كه كرده بود؛ بعد از تحصیل فتوا از مجتهدان زمان از گیلوان به رشت انتقال یافت و بر زیر تپه ای مقابل بقعه سلیمان داراب به خاك سپرده شد.
1881 / 2007


1397/11/05
19:16:44
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: بنا , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری