براثر بارندگی

یك خانه تاریخی و ثبت ملی در دزفول ریزش كرد

یك خانه تاریخی و ثبت ملی در دزفول ریزش كرد به گزارش آثارنیوز رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار داشت: ساعتی پیش بخش هایی از خانه تاریخی و ثبت ملی كوهی نژاد در بافت تاریخی دزفول براثر بارندگی ریزش كرد.



حجت الله آریایی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: مرمت غیراصولی این بنا در سال ۸۸ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری كه تنها به ظاهر این خانه تاریخی توجه شده بود، عدم استقامت بخشی خانه، مسدود شدن عمدی یا غیرعمدی راه آب ها و سیمان كردن پشت بام همچون عوامل اصلی ریزش این خانه تاریخی هستند.
وی اضافه كرد: نوسانات هوا در گرما و سرما سبب شده بود تا سیمان غیراصولی درپشت بام این خانه ترك بردارد و آب ناشی از بارندگی های اخیر به درون سقف نفوذ كند به گونه ای كه حدود ۷۰ سانت از سقف این منزل گرفتار نشت آب شده بود كم در نتیجه رطوبت و عدم مقاومت باعث ریزش بخش هایی از این منزل تاریخی كه در محله قلعه و گذر تاریخی معزی قرار دارد، شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به تخریب ۴۰ درصدی این بنا، عنوان كرد: بخشی از حیاط بالای این خانه و دهلیز ورودی منزل كه قسمت مشرف به جاده ساحلی هستند تخریب شده اند.
آریایی نیا با اشاره به اینكه خانه مذكور در تملك شخصی است و خالی از سكنه بوده است، اظهار داشت: این خانه تاریخی كه مربوط به دوره قاجار است در اسفندماه سال ۸۱ با شماره ۷۵۸۱ به ثبت ملی رسیده است.
وی همینطور اضافه كرد: برای پیشگیری از خطرات بعدی، خانه كنار این منزل تاریخی هم در حال تخلیه است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، از آغاز بارندگی های پائیز ۹۷ تابحال ۱۰ خانه و ساباط تاریخی در بافت تاریخی دزفول گرفتار تخریب كامل یا ریزش برخی قسمت های خود شده اند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول، ۷۳ خانه تاریخی در بافت تاریخی این شهرستان در معرض تخریب هستند. چندی قبل مرمت ۱۶ اثرتاریخی شامل خانه، ساباط و پل باستانی با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال شروع شده است.

1397/11/01
13:31:05
5.0 / 5
4405
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری