اطلس دیرینه شناسی و تاریخی قشم تدوین می گردد

اطلس دیرینه شناسی و تاریخی قشم تدوین می گردد به گزارش آثارنیوز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با همكاری پژوهشكده دیرینه شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور نقشه و اطلس آثار تاریخی و باستانی جزیره قشم طراحی و تدوین می گردد.


عبدالجواد كمالی شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: یكی از ظرفیت های گردشگری جزیره، آثار تاریخی برجای مانده از گذشتگان این منطقه است كه می تواند آغازگر گسترش عرصه گردشگری میراثی در قشم شود.
وی افزود: شناسنامه دار كردن و ساماندهی اماكن باستانی جزیره، سبب افزایش جذب گردشگران می گردد و به معرفی هویت و تاریخ این سرزمین به جهانیان كمك می نماید.
كمالی تصریح كرد: مطالعات اخیر از تبادلات تجاری گسترده وتاریخی مردم این جزیره با همسایگان و اقوام مختلف در ساحل سایر كشورها حكایت می كند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: آثار باستانی موجود در این منطقه، نمادی از تمدن حاكم بر این جزیره بعنوان بخشی از هویت ملی خلیج فارس در دوره های گذشته است.
جزیره قشم دارای بیشتر از 200 محوطه تاریخی همچون تپه ها، دخمه ها، بقایای كنار ساحل مانند غارها، بندرها و سازه های آبی مانند سدها است كه همگی از غلبه فرهنگ ایران پیش و بعد از اسلام در این جزیره حكایت می كند.
این آثار تاریخی در كناره های ساحل و روستاها همچون كُنارسیاه، رَمچاه، سَلَخ و دولاب پیدا شدند كه برخی به دوره اشكانی و هزاره اول قبل از میلاد تعلق دارند.
تا كنون 30 اثر از این آثار شاخص بعنوان آثار ملی به ثبت رسیده اند.
مدارك باستانشناسی نشان داده است كه جزیره قشم در دوران قبل از اسلام یكی از مكان های مهم حضور ایرانی ها در خلیج فارس بوده و به علت موقعیت جغرافیایی خاص كه در آبراهه هرمز قرار دارد برای ایرانی ها بعنوان یك دیدبان استفاده می شد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك با حدود یكهزار و 628 كیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500


1397/10/24
19:33:37
5.0 / 5
4397
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستان شناسی , باستانی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری