كشف اشیاء تاریخی دوران قبل از اسلام در روستای خاوه قم

كشف اشیاء تاریخی دوران قبل از اسلام در روستای خاوه قم آثارنیوز: معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از كشف اشیاء تاریخی در روستای خاوه این استان آگاهی داد و اظهار داشت: این اشیا به صورت حتم مربوط به قبل از اسلام است اما نمایش تاریخ دقیق تر مستلزم كار پژوهشی بیشتری می باشد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، شاهین ایل بیگی روز چهارشنبه در گفت و گویی اضافه كرد: در جریان خاكبرداری در روستای خاوه از توابع بخش كهك قم به صورت اتفاقی 22 شی سفالی كشف شد.
وی افزود: كارشناسان میراث فرهنگی سپس آگاهی از واقعه به منطقه اعزام شدند كه سپس مشاهده و بررسی احتمال می دهند آثار بدست آمده مربوط به دوره قبل از اسلام است.
ایل بیگی با اشاره به ضرورت انجام مطالعات دیرینه شناسی در محوطه روستای خاوه اظهار داشت: به منظور مستندسازی، مستندنگاری و انجام تاریخ نگاری دقیق نیازمند مطالعات و گمانه زنی های دیرینه شناسی هستیم.
وی با اشاره به لزوم صیانت از محدوده تاریخی روستای خاوه اظهار نمود: هم اكنون نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم در این روستا مستقر هستند و به صورت شبانه روزی از محوطه تاریخی به دست آمده محافظت می كنند.
ایل بیگی با تاكید بر این كه پیشگیری از حفاری های غیرمجاز یكی از دغدغه های اساسی سازمان میراث فرهنگی است، اظهار داشت: هر گونه محافظت، گمانه زنی و مطالعات دیرینه شناسی در محوطه های تاریخی نیازمند اعتبارات می باشد كه مساعدت مسئولان و متولیان امر را می طلبد.
قم یكی از شهرهای مهم تاریخی و كهن كشور شمرده می شود كه درحال حاضر 360 اثر تاریخی ثبت شده در آن موجود است. بیشترین تعداد اشیای تاریخی این استان مربوط به تپه قلی درویش و صرم است كه قدمت آنها به هفت هزار سال می رسد.
تپه باستانی قلی درویش كه در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای جاده قم - جمكران واقع شده، یكی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مركزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن به شمار می آید. این محوطه از محوطه های شناخته شده و كاوش شده حاشیه كویر مركزی است كه در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری –فرهنگی عصر برنز قدیم (حدود 3500 تا 2800 پیش از میلاد)، برنز جدید (حدود 1800 تا 1600 پیش از میلاد) و عصر آهن (حدود 1500 تا 1200 پیش از میلاد) است.
تپه صرم باز متعلق به عصر آهن در بخش كهك میان روستاهای صرم و خورآباد قم است كه دارای گورستانی از عصر آهن با سفال های خاكستری رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است، این عصر به دوره ای گفته میگردد كه بشر آهن را كشف و از آن بهره برد كه از لحاظ دیرینه شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است. این تپه متعلق به یك هزار و 500 سال پیش از میلاد می باشد.
استان قم دارای یك شهرستان قم و پنج بخش كهك، مركزی، خلجستان، جعفریه و سلفچگان است. بخش كهك تا مركز شهر قم حدود 35 كیلومتر فاصله دارد.
1175 /


1397/10/19
14:14:26
5.0 / 5
4269
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری