راه قلعه ضحاك با سه میلیارد ریال ساماندهی می گردد

راه قلعه ضحاك با سه میلیارد ریال ساماندهی می گردد به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ساماندهی مسیر دسترسی ؛قلعه تاریخی ضحاك؛ هشترود اظهار داشت: سه میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پیاده راه این مكان تاریخی اختصاص یافت.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تصریح كرد: با عنایت به ضرورت ساماندهی و تولید رفاه برای گردشگران در راه دسترسی به قلعه ضحاك، اعتبار یاد شده صرف ساخت پیاده راه با سنگ لاشه محلی به وسعت۱۸۰۰ متر مربع، دیوار حایل برای پیشگیری از ریزش خاك و رسوبات به مسیر پیاده راه در طول ۲۰۰ متر به عرض ۲ متر و پله عابر پیاده در مسیرهای با شیب تند بطول ۱۰۰ متر در عرض ۵.۲ متر می گردد.
وی اضافه كرد: قلعه ضحاك بعد از قلعه بابك، از پر بازدید ترین قلعه های موجود در آذربایجان شرقی است كه همواره از استقبال چشمگیر گردشگران برخوردار بوده، به صورتی كه در روزهای نوروز سال قبل شاهد بازدید 11 هزار توریست از این مكان تاریخی بودیم.
مدیركل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: همینطور در مراحل اولیه این طرح، پل فلزی به طول 32 متر بر روی رودخانه برای عبور و دسترسی به قلعه و كف سازی قسمت ورودی پل به پایه كوه برای عبور بهتر بازدید كنندگان به طول ۱۰۰ متر اجرا شده و یك پل دیگر هم با پایه های سنگی در راه دسترسی به این قلعه در حال ساخت است.
آبدار همینطور با اشاره به اینكه این طرح با 10 میلیارد ریال دیگر تكمیل و راه اندازی می شود، تصریح كرد: برای توسعه زیر ساخت های گردشگری منطقه قلعه ضحاك هشترود، با عنایت به وجود فضای كافی برای ساخت كمپ گردشگری، ساخت سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه در این مكان در برنامه های آینده این طرح قرار گرفته است.
استان آذربایجان شرقی سرزمین قلعه ها است و در بیشتر شهرستان های آن قلعه های متفاوتی وجود دارد؛ این قلعه ها كه به صورت پراكنده در مناطق مختلف قرار دارند برخی دارای موقعیت كوهستانی برخی هم در درون دهكده ها یا شهرها ساخته شده اند.
قلعه هایی كه در مناطق كوهستانی و سخت گذر ساخته می شوند یا كاركرد نظامی دارند یا به قصد امنیتی شكل گرفته اند.
«قلعه ضحاك» در شهرستان هشترود هم یكی از قلعه هایی است كه در منطقه ای كوهستانی و صخره ای ساخته شده است كه شواهد نشان داده است به احتمال زیاد دژی نظامی بوده است.
این قلعه كه با نام محلی «نارین قالا» هم شناخته می گردد در 16 كیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود قرار گرفته و قدمت آنرا متعلق به آخر دوره اشكانی و ساسانی می دانند.
3093/518


1397/10/17
13:17:17
5.0 / 5
4247
تگهای خبر: تاریخ , توریست , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری