گردشگر هایی كه باید سر كیسه را شل كنند

گردشگر هایی كه باید سر كیسه را شل كنند به گزارش آثارنیوز افزایش دوبرابری گردشگران مذهبی طی سالیان اخیر ابهاماتی در مورد ارزآوری اقتصادی این قشر برای كشور به همراه داشته است، ارزآوری كه بخش خصوصی معتقد به نبود آن است و بخش دولتی عقیده دارد برپایه بایدها، هست و صحت دارد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مدعی است كه گردشگری به تازگی بزرگترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیشتر از سه تریلیون دلار است، گردشگری طی سال های گذشته به درجه ای از اهمیت رسیده كه زیرمجموعه سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
درآمد ناشی از توریسم به قدری اهمیت دارد كه بخشی از تولید ناخالص كشورها برپایه آن محاسبه می گردد و براین اساس همه كشورها درصدد بهره برداری مناسب از این صنعت در راه توسعه هستند.
ایران بر مبنای اعلام سازمان جهانی گردشگری رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های فرهنگی- تاریخی را دارد. بر مبنای آمار، سالانه حدود پنج میلیون توریست تفریحی و دو و نیم میلیون توریست مذهبی وارد كشور می شوند.
گردشگری مذهبی یكی از پنج شاخه اصلی گردشگری در دنیاست، وجود بارگاه منور علی ابن موسی الرضا (ع) و بارگاه حضرت معصومه (س) و نزدیك به 10 هزار مكان مذهبی، ایران را به مستعدترین كشور در جذب گردشگران زیارتی تبدیل نموده و توسعه زیرساخت های گردشگری زیارتی و تبلیغات توسط خود گردشگران ورودی طی سالیان گذشته، تعدادگردشگران مذهبی كشور را نسبت به چهار سال قبل دو برابر كرده است.
براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی ایران دو میلیون و 200 هزار نفر در سال 92 از اماكن مذهبی ایران بازدید كردند كه این رقم در سال قبل به دو میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است.
افزایش گردشگران مذهبی بخصوص از كشورهای همسایه و عرب زبان، ابهاماتی در زمینه درآمد صنعت توریسم كشور از ناحیه گردشگری مذهبی مطرح كرده است، كه بررسی های بیشتر و شفاف سازی هایی در این عرصه را الزامی می كند.
همواره انتظار از صنعت توریسم كسب درآمد بوده است؛ برخی مدعی هستند گردشگر های كه از كشورهای همسایه وارد كشور می شوند، خیلی پول خرج نمی كنند؛ ولی مسئولان دولتی این ادعا را قبول ندارند.

**آمارهای گردشگری ایران غلو شده است
حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مدعی است آمارهایی كه در مورد تعداد توریست و هم ارزآوری این عرصه اعلام می شود، غلو شده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرناگفت: بر مبنای آمار برخی مراجع رسمی، سالانه حدود پنج میلیون توریست خارجی وارد كشور می گردد كه اگر به صورت متوسط هر كدام از آنها هزار یورو در كشور هزینه كنند، پنج میلیارد یورو درآمد برای كشور حاصل می كند كه واقعیت این طور نیست.
وی اضافه كرد: باید تعاریف مشخص با شاخص های تعیین و تعریف شده ای برای مسافرانی كه به آنها عنوان «توریسم» گذاشته می شود، وجود داشته باشد.
رفیعی اظهار داشت: بعنوان مثال فردی كه بامداد وارد خاك كشور می گردد و به علت كاهش ارزش پول، مواد غذایی خریداری می كند، سپس از كشور خارج می گردد نمی توان به وی عنوان گردشگر گذاشت و یا فردی كه برای انجام كاری اداری وارد كشور می گردد و زود خارج می شود، توریست محسوب نمی گردد.
رفیعی درباره توریسم زیارتی هم اظهار داشت: بر مبنای آمار سالانه حدود دو و نیم میلیون گردشگر زیارتی وارد كشور می شوند، ولی واقعیت این است كه 50 و 60 درصد آنها وارد هتل ها و مسافرخانه ها ما نمی شوند و به مسافرخانه و هتل هایی می روند كه متعلق به خودشان است و ازاین رو سودی به جیب هتل دار ایرانی نمی رود.
این ادعا در حالی است كه برخی مسئولان دولتی این آمار ها را قبول ندارند و می گویند گردشگر های زیارتی تنها برای زیارت وارد ایران نمی گردد و از مراكز تفریحی و درمانی كشور هم استفاده می نمایند.

**مالكیت غیرایرانی هتل ها؛ برپایه قانون امكانپذیر نیست
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ولی تیموری در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش زیادی از گردشگر های زیارتی برنامه تلفیقی برای بازدید از ایران دارند و علاوه بر مقاصد زیارتی به علت جاذبه های، تفریحی، فرهنگی و تاریخی هم به این مراكز سفر می كنند.
وی یكی دیگر از موارد كسب درآمد از جانب گردشگر های زیارتی را خرید سوغات عنوان نمود و اضافه كرد: خدمات سلامت و استاندارد بالای خدمات درمانی و قیمت پایین این خدمات نسبت به دیگر كشورها هم همچون دلایل حضور گردشگر زیارتی است.
تیموری در پاسخ به پرسشی در خصوص این كه مكان های اقامتی گردشگر های زیارتی در مالكیت چه افرادی است، اظهار داشت: امكان دارد آنها در هتل هایی اقامت كنند كه افراد غیرایرانی مالكیت آنها را دارند ولی برپایه قانون ایران 51 درصد مالكیت باید متعلق به فرد ایرانی و 49 درصد متعلق به مالك خارجی باشد، ازاین رو مالك ایرانی سود بیشتری از حضور فرد خارجی در هتلش كسب می كند.
وی همینطور اضافه كرد: به نظر می آید مجموع هزینه های گردشگر زیارتی كه شامل هزینه های اقامت، تفریح، سلامت می گردد حدود یكهزار و 300 دلار امریكا بشود.
بگفته تیموری سازمان جهانی گردشگری این رقم را متوسط هزینه كرد گردشگر ها در كشورهای جنوب آسیا اعلام نموده است.
فراهنگ**3377**3009


1397/10/15
12:59:43
5.0 / 5
4378
تگهای خبر: استاندارد , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری