بخشی از پایه پل تاریخی جاجرود دزدیده شد

بخشی از پایه پل تاریخی جاجرود دزدیده شد آثارنیوز: بخشدار جاجرود شهرستان پردیس استان تهران اعلام نمود: بخشی از پایه های سنگی پل تاریخی و ثبت ملی این منطقه با 850 سال قدمت به سرقت رفته و استواری پل به خطر افتاده است.


محسن قاصدی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ترك های زیادی در بخش های زیرین و پایه های كناری این پل مشاهده میگردد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا این پل كه با عنوان «شاه عباسی» جاجرود باز شناخته میگردد در روستای سعیدآباد قرار دارد و از آثار دوران سلجوقی به حساب می آید كه در دوره های صفویه، قاجاریه و سپس آن چند نوبت بازسازی و مرمت شده است.
بخشدار جاجرود افزود: سرقت سنگ های پایه پل، تردد خودروهای سنگین و بارندگی های اخیر میزان لطمه دیدگی پل را افزایش داده و احتمال تخریب پل جاجرود در آینده ای نزدیك بسیار زیاد است.
وی با اشاره به نامه نگاری و پیگیری های انجام شده در این زمینه اظهارداشت: از دو پارسال مشكلات پل را به سازمان میراث فرهنگی گزارش داده ایم و برمبنای اعلام این سازمان آنها بودجه ای برای بازسازی پل ندارند و درصورتی كه بخشداری جاجرود و دهیاری سعیدآباد هزینه مرمت پل را تقبل كنند كارشناسان میراث فراهنگی ناظر بر اجرای كار خواهند بود.
قاصدی اظهار داشت: با وجود آنكه پل تاریخی شاه عباسی جاجرود در فهرصت آثار ملی به ثبت رسیده اما از ابتدا تا انتهای پل تابلویی برای معرفی این اثر تاریخی از طرف سازمان میراث فرهنگی نصب نشده در حالیكه نگهداری و مرمت بناهای تاریخی ثبت شده برعهده سازمان میراث فرهنگی است.
وی كه تاكید دارد بخشداری برای زیباسازی و محافظت از این پل اقداماتی انجام داده تشریح كرد: سنگفرش محوطه اطراف پل، ساخت دیواره ساحلی، نرده گذاری، نصب دو عدد نیوجرسی و خاكریزی به منظور كاهش تردد خودروها از روی پل بخشی از اقدامات با هزینه بخشداری بوده است.
مصالح به كار رفته در بنای پل شاه عباسی جاجرود از جنس سنگ های محلی بستر رودخانه و ملاط خاك است.
شهرستان پردیس كه در شرق پایتخت قرار دارد از دو شهر پردیس، بومهن و بخش جاجرود تشكیل است.
تهرام/9441/ 1008


1397/10/02
19:56:18
5.0 / 5
4291
تگهای خبر: بنا , تاریخ , روستا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری