هنرگردی روستایی در ۱۰۰ روستا

هنرگردی روستایی در ۱۰۰ روستا به گزارش آثارنیوز مدیر گالری ترانه باران از ایده هنرگردی روستایی و تامین زیرساخت های گردشگری هنری عرضه داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محبوبه كاظمی از انتخاب البرز مركزی بعنوان پایلوت طرح هنرگردی روستایی آگاهی داد و اظهار داشت: این مقصد ۱۰۰ روستا را شامل میگردد كه سرمایه گذاری در آن، فعالیت اقتصادی زود بازده ای دارد چونكه منطقه مذكور پتانسیل های لازم برای شروع هنرگردی روستایی را داراست.
كاظمی اظهار داشت: مسیر گردشگری البرز مركزی شامل سراوان، سیاه كل، دیلمان و رستم آباد و... طی یك همكاری بین وزارت كار، سازمان ملل، یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گرفته و پتانسیل های گردشگری هنری آن چشمگیر ارزیابی شده است. وقتی از هنرگردی روستایی سخن به میان می آید، باید به بعد هنری آن باز توجه گردد و بحث گردشگری آن هم مدنظر قرار گیرد. خود گردشگری شامل اجزای مختلف است كه بحث اقامت، غذا، خرید، جاده، حمل ونقل آن باید پیش بینی شده باشد.

كاظمی با ضروری خواندن وجود موزه های میراث روستایی برای اشاعه طرح هنرگردی روستایی اظهار داشت: باید موزه هایی با رسالت های آموزشی و پژوهشی تعریف كرد تا به گسترش فرهنگ كمك نماید. قرار نیست یك شی موزه ای در محل موزه به فروش برسد اما از تاثیرات رسانه ای اعتبار موزه می توان در امتداد فروش سایر محصولات فرهنگی بهره مند شد.
مدیر گالری ترانه باران درباب نحوه عملیاتی شدن طرح اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح منوط به طراحی و مشخص شدن مدلها و طرح كسب و كار است. این مراحل باید بگذرد تا توجیه اقتصادی و نیاز سرمایه گذاری مشخص شود. به صورت مثال سپس سرمایه اولیه كه باید وجود داشته باشد، بحث زمینی كه برای احداث اقامتگاه یا موزه های میراث روستایی است و مساله مالكیت خصوصی یا دولتی بودن آن، اهمیت ویژه ای دارد.

وی اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۴ ورود بیست میلیون نفر توریست به ایران پیش بینی شده است. باید برنامه ریزی صورت گیرد تا بخشی از این افراد با هدف گردشگری هنری به كشورمان سفر كنند به نحوی كه انگیزه سفر آنها هنر باشد. به صورت مثال گردشگران برای تماشای نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران، یا شركت در حراج های هنری و یا حضور در جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به ایران سفر كنند؛ در اثنای این سفر است كه توریست از جاذبه های دیگر ایران هم دیدن خواهدنمود.
وی اضافه كرد: یكی از طلایی ترین كلیدهای توسعه اقتصادی در كشور، گردشگری هنری است چونكه یكی از طریق های استفاده از محصولات و آثار هنری برای فروش و عرضه در دو وجه كاربردی و تزئینی است. تاكنون باز اقداماتی ولو خرد در این راستا صورت گرفته است. هم اكنون مذاكراتی صورت گرفته تا بتوان طرح را در روستاهای كشور به صورت جامع عملیاتی نمود. البته لازم به ذكر است كه قرار نیست این طرح در همه كشور به صورت هم زمان یا یك شكل اجرایی شود بلكه بر طبق هر مقصد گردشگری، برنامه ای خاص اجرا خواهد شد. به صورت مثال هنرگردی و گردشگری سیستان و بلوچستان با گیلان و مازندران متفاوت است.

او پیشنهاد داد: بر طبق این طرح، پایلوت نمونه گردشگری هنری در تهران احداث و فضایی برای آن طراحی شود كه معماری، فضا، طراحی ها و المان های آن كاملاْ هنری باشد.
وی اضافه كرد: همچون سازمان های ذی ربط موثر در انجام این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، میراث فرهنگی، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و البته وزارت امور خارجه است.

كاظمی اظهار داشت: رسانه ملی راه اندازی شبكه گردشگری را بررسی كند، اگر نظریه نجات اقتصاد كشور از راه صنعت توریسم وفاق ملی ست، كار رسانه ای گسترده و هوشمندانه اصلی ترین زیر ساخت است، به نظرم لزوم امر و غفلت تاریخی كه بدان دچاریم سبب شده اگر ۲۴ ساعته درباره گردشگری برنامه تولید و پخش شود باز هم عقبیم.

1397/09/28
19:51:20
5.0 / 5
4532
تگهای خبر: آموزش , اقامت , تاریخ , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری