آخرین میراث زنده در معرض تخریب

چنارسبزه مشهد در محاصره سازه ها، میراث فرهنگی گلستان قول حمایت داد

چنارسبزه مشهد در محاصره سازه ها، میراث فرهنگی گلستان قول حمایت داد آثارنیوز: از چنارهای كهن بافت تاریخی گرگان كه روزی عنصر اصلی تشكیل محلات بود، تنها چنار ۵۰۰ ساله محله سبزه مشهد باقیمانده كه آن هم به قول كارشناسان، حصار سیمانی اطراف آن، حیاتش را تهدید می كند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: سوختن، فرو ریختن و قطع درختان چنار كهنسال بافت تاریخی گرگان، این فرصت را به نسل های جدید نداد تا بتوانند با قدم زدن در محلات قدیم شهر، درختان چنار تنومند را مشاهده كنند اما در خاطرات پدران و مادران خود، حتما نام درخت چنار محلاتی مانند سبزه مشهد، سرچشمه، دربنو، سرپیر، نعلبندان و میدان عباسعلی را شنیده اند.
گویا این موجود زنده درگذشته به شكلی با زندگی مردم عجین بوده كه وجود دست كم یك چنار در هر مركز محله را ضروری كرده بود.
درختان چنار در محله های قدیمی گرگان، میراث زنده ای بودند كه باوجود تاكید گذشتگان بر حفظشان، امروز اثری از آنها در محله های قدیمی شهر، به جز سبزه مشهد نیست. درختی كهنسال كه ریشه اش در آسفالت فرو رفته و بدنه اش در حصاری سیمانی و بنایی كه به اعتقاد كارشناسان، تاریخی نیست، محصور شده است.

دیوار سیمانی اطراف چنار لطمه به درخت است
یك كارشناس منابع طبیعی احداث دیوار سیمانی در اطراف چنار كهنسال سبزه مشهد را لطمه به درخت می داند و می گوید: این دیوار سیمانی نه تنها زیبایی چنار را از بین می برد بلكه به درخت هم لطمه می رساند.
مریم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، می افزاید: آوندها كه نوعی بافت هادی در گیاهان بوده و وظیفهٔ انتقال آب و مواد محلول در داخل درخت را بر عهده دارند با وجود چنین دیواره سیمانی، ناقص عمل كرده و رفته رفته موجب نابودی درخت خواهند شد.
انتقاد كارشناسان از دیواره سیمانی اطراف درخت و بنایی كه پیرامون بدنه آنرا در بر گرفته سوژه جدیدی نیست چونكه در گذشته هم بارها در رسانه ها در این باره نوشته اند و ترتیب اثری داده نشده است.
درخت چنار محله سبزه مشهد حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد
اما یك پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان نسبت به ادامه این روند و به خطر افتادن سلامت این درخت كهنسال در آینده آگهی می دهد و می گوید: چنار درختی است كه بااینكه به ظاهر سالم دیده میگردد اما از آنجایی كه از درون خالی میگردد یكباره فرو خواهد ریخت؛ مشابه این اتفاق برای چنار كهنسال چند محله بافت تاریخی گرگان رخ داد.
محمود اخوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه طبق اعلام كارشناسان درخت چنار محله سبزه مشهد حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد، اضافه می كند: بنای مجاور چنار سبزه مشهد در حریم درخت كهنسال قرار دارد بدین سبب تخریب این سازه كه ارزش تاریخی ندارد، ضروری است؛ باید بنا دوباره به گونه ای ساخته شود كه به چنار آسیبی نرسد.
چنار درختی است كه بااینكه به ظاهر سالم دیده میگردد اما از آنجایی كه از درون خالی میگردد یكباره فرو خواهد ریختوی ادامه می دهد: از بین درختان چنار محلات قدیمی گرگان، فقط چنار محله سبزه مشهد و میخچه گران باقیمانده كه البته چنار میخچه گران قدمتی مشابه درخت سبزه مشهد ندارد.
به گفته اخوان، چنار كهن محله سرچشمه گرفتار آتش سوزی شده، چنار نعلبندان قطع شد و چنارهای محله های دربنو، میدان و سرپیر هم به خاطر بی توجهی از بین رفت.
این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان معتقد می باشد كه در گذشته درخت چنار یكی از نشانه های مهم تكیه یا مركز محلات و جایی برای پاتوق افراد محل بود.
او می افزاید: چنار در مركز محلات، بعنوان شناسنامه آن محل به شمار می رفت و هر محلی كه استقلال پیدا می كرد، چناری در مركز محله كاشته می شد.

حفاظت درخت چنار از وظایف میراث فرهنگی است
هرچند كه متولیان وقت میراث فرهنگی استان در رسانه ها درباره سوژه چنار سبزه مشهد اعلام نموده بودند كه درخت چنار متولی خاصی ندارد اما این دفعه معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان حفاظت و نگهداری از این درخت كهن را وظیفه ذاتی این دستگاه اعلام می كند و می گوید: این سوژه ثبت در گذشته هم از طرف میراث فرهنگی استان پیگیری شده است.
پرونده ثبت درخت چنار سبزه مشهد به تهران ارسال شد اما چون چنار را درخت بومی استان می دانند حاضر به ثبت اثر نشدند اما از آنجایی كه این درخت هم جزئی از بافت به حساب می آید، حفاظت آن ضروری استسارا اخوت در گفتگو با خبرنگار مهر، می افزاید: پرونده ثبت درخت چنار سبزه مشهد به تهران ارسال شد اما چون چنار را درخت بومی استان می دانند حاضر به ثبت اثر نشدند.
او ضمن یادآوری ثبت بافت تاریخی استرآباد در لیست آثار ملی، ادامه می دهد: از آنجایی كه این درخت هم جزئی از بافت به حساب می آید، حفاظت آن ضروری می باشد.
اخوت قول پیگیری رفع حصاری سیمانی از درخت را می دهد و می گوید: اساسا برای رفع مشكل این درخت تلاش خواهیم كرد.
گرگان شهری است كه چنارهای دیگری هم داشته و دارد، چنارهایی كه نه فقط قدمت چندین ساله بلكه سرسبزی و شادابی، خاصیت بارز آنها به حساب می آید. درختانی كه در گوشه و كنار شهر به وفور پیدا میگردد اما هیچ یك از آنها حتی یك پلاك برای معرفی به مردم ندارد درحالی كه شهرت آنها كمك بزرگی در حفظ و حراست شان می كند.

1397/09/23
17:22:27
5.0 / 5
4494
تگهای خبر: بنا , تاریخ , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری