غارت میراث فرهنگی دمل چركین استعمار بر پیكر بلژیك

غارت میراث فرهنگی دمل چركین استعمار بر پیكر بلژیك به گزارش آثارنیوز دوره استعماری به همراه غارت میراث فرهنگی كشورها لكه ننگی بر عملكرد زمامداران اروپا و آمریكا گذاشته و تبعات آن حالا گریبان بلژیك را بعنوان یك كشور غربی دیگر گرفته است.


به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، موزه های بسیاری در سراسر جهان شامل موزه بریتانیا، موزه های دولتی برلین، موزه های ملی فرانسه و موزه هنر متروپولیتن نیویورك، آثار باستانی زیادی را در پستوهای خود پنهان كرده اند.
نگهداری تعداد زیادی جمجمه، اسكلت، قطعات استخوانی و سرهای محافظت شده بومیان در موسسات غربی، حاصل تركتازی غربیان در دوره استعماری بوده است.
حال كشورهای استعمار شده به صورت روزافزونی خواهان بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده شان هستند.
یكی از این كشورها، جمهوری دمكراتیك كنگو است كه «جوزف كابیلا» رئیس جمهوری آن می خواهد به صورت رسمی بازگرداندن آثار هنری كشورش از بلژیك را خواهان شود.
بلژیك از سال های 1880 تا سال 1960 مستعمره ای در آفریقا داشت كه سرزمینی به وسعت جمهوری دمكراتیك كنگو، رواندا و بروندی را در بر می گرفت. بلژیك از این سرزمین برای دستیابی به منابع مختلف بهره برداری می كرد.
در همین حال، موزه سلطنتی آفریقای مركزی در بلژیك كه حاوی آثار غارت شده آفریقایی است، بعد از پنج سال بازسازی بازگشایی شد، اما اعتراض ها در مورد بازگرداندن آثار مسروقه، رونمایی از این مكان را به شدت تحت الشعاع قرار داد.
عملیات بازسازی این موزه كه آثار غارت شده از جمهوری دمكراتیك كنگو در دوره اشغالگری بلژیك بر این كشور را در خود جای داده است، 75 میلیون دلار هزینه در بر داشت.
از سویی، اعتراض هایی روز شنبه در مخالفت با نمایش اقلام غارت شده آفریقایی در موزه سلطنتی آفریقای مركزی در بلژیك صورت گرفت.
همچنین گروهی از فعالان خواهان برگزاری مراسم یادبود برای هفت شهروند كنگویی شدند كه در سال 1897 بعد از انتقال به بلژیك برای به نمایش گذاشته شدن، جان باختند.
«لئوپولد دوم» پادشاه وقت بلژیك كه سرپرستی یك امپراطوری استعماری موسوم به كنگوی بلژیك را برعهده داشت، 267 شهروند كنگویی را در مكانی كه موزه كنونی در آن واقع است، به نمایش گذاشت.
در این میان، میلیون ها نفر مجبور به كار الزامی شدند و مجازات های بی رحمانه ای را تحمل كردند و گمان می رود 10 میلیون كارگر كنگویی ظرف 20 سال جان سپرده باشند.
جمهوری دمكراتیك كنگو تنها كشور آفریقایی نیست كه به بازگرداندن آثار یغما شده اش چشم دارد.
بنین دیگر كشور واقع در آفریقای غربی است كه اخیرا فرانسه با پس دادن آثار هنری این كشور بعد از گذشت یك سده از زمان غارت به آن، موافقت كرده است.
این آثار هنری تندیس هایی از كاخ های «ابومی» را شامل می گردد كه در سال 1892 از جانب ارتش فرانسه غارت شد و هم اكنون در یكی از موزه های پاریس نگهداری می گردد.
اما برخی موسسات غربی همچون موزه بریتانیا از بازگرداندن آثار غارت شده به كشورهای مبدا طفره رفته اند تا زمینه امانت دادن این آثار را فراهم نمایند.
با این حال، برخی كشورها همچون اتیوپی و یونان با طرح به امانت گرفتن آثار خود مخالفت كرده و گفته اند كه نباید مجبور به قرض گرفتن دارایی های مسروقه شان شوند.
فراهنگ**9109** 9053


1397/09/18
20:12:56
5.0 / 5
5005
تگهای خبر: باستانی , فرهنگ , ملك , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری