قدم در آرامشگاه ایران زمین - مجید رحمتی

قدم در آرامشگاه ایران زمین - مجید رحمتی آثارنیوز: از صنعت گردشگری بعنوان بهترین جایگزین برای نفت در اقتصاد تك محصولی ایران سخن به میان می آید این در شرایطی است كه طبق آمار رسمی، ورود هر توریست خارجی با 30 بشكه نفت برابری می كند.


كرمانشاه همواره مقصد توریستهای خارجی است؛ هرچند امكان دارد تحت تأثیر عواملی گرفتار نوسان شده اما هیچگاه از اذهان گردشگری بین المللی خارج نشده است.
كرمانشاه؛ سرزمین دلیرمردانی كه در دل بذر محبت و دوستی می كارند، آداب و رسومی همراه با احترام و مودت و مهربانی دارند و مهد مهرورزی كه بی گمان ریشه در این تاریخ اصیل و پر بار دارد، اینجا آرامشگاه ایران زمین است.
سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ نوشتهٔ جهان كه هیبت و عظمتش خیره كننده است، تنها اثر ثبت شده از كرمانشاه در لیست جهانی یونسكو است كه نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از كوه بیستون كه به معنای جایگاه خدایان است و سنگ نوشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اكدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هركول كه از شگفتی های این محوطه تاریخی شمرده می شود.
طاق بستان زیباترین تاریخ مصور ایران با كتیبه های بی نظیر و تصاویر افسانه ای عظمت و بزرگی ایران را در تمام اعصار به رخ جهانیان می كشد. طاق بستان آغازین نگاره سنگی جهان نامیده شده است كه این لقب موجب فخر ایران و تاریخ و هنر این سرزمین می باشد.
غار قوری قلعه با پیشینه 65 میلیون سال بعنوان بزرگترین غار آبی خاورمیانه، معبد آناهیتا بزرگترین تك بنای سنگی كشور، صحنه؛ پایتخت موسیقی عرفانی ایران، فش؛ دهكده ملی ساخت سازهای سنتی و بهشت دلنواز ریجاب گوشه ای از شكوه و زیبایی این سرزمین است.
مسلما پرداختن به حدود چهار هزار اثر تاریخی و طبیعی در مطلبی كوتاه نمی گنجد. استانی كه دارای ده ها سراب و غار كم نظیر است و صدها اثر تاریخی كمتر شناخته شده دارد نیاز به معرفی مفصل تری دارد.
براساس آمارهای رسمی اعلام شده، توریست زیارتی كه به ایران سفر می كند به صورت متوسط 200 تا 300 دلار، توریست سلامت هزار و 500 تا 2 هزار دلار و توریست تفریحی هزار و 700 دلار هزینه می كند كه میانگین هزینه كرد هر توریست ورودی اگر هزار و 500 دلار باشد این رقم معادل صادرات 30 بشكه نفت می باشد.
به گفته مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از ابتدای پارسال تا اختتام آبان، شاهد ورود سه میلیون توریست خارجی به كشور بودیم كه امسال این رقم به چهار میلیون و 700 هزار نفر در مدت مشابه رسید كه نشان دهنده رشد بسیار عالی و چشمگیر جذب توریستهای خارجی به ایران است.
كرمانشاه طی 6 ماه نخست سال 97 شاهد حضور بیشتر از 500 هزار توریست داخلی و حدود 6 هزار توریست خارجی و ورود بیشتر از 38 هزار نفر خارجی از مرز بین المللی خسروی بوده است.
این حجم استقبال از گردشگری كرمانشاه در حالی روی داده كه این استان طی 12 ماه گذشته بیشتر از 6 هزار بار لرزیده و حتی زلزله هم نتوانسته انگیزه توریستهای خارجی برای سفر به این استان چهار فصل را تضعیف كند.
این میراث گذشتگان برای امروز ایرانی ها هست كه می تواند برای همیشه، آنها را از اقتصاد تك محصولی نفت، نجات دهد.
از طرفی باید تصریح كرد باوجود وجود كم و كاستی های بخش گردشگری، «فرهنگ پذیرش گردشگری» موضوعی است كه باید همگان به آن توجه نمایند، باید علاوه بر توسعه زیرساخت ها و ارتباطات بین المللی، شاهد ارتقای فرهنگ پذیرش گردشگری در میان هم آحاد جامعه باشیم.
*خبرنگار ایرنا
8066/7447/1772


1397/09/15
12:32:27
5.0 / 5
4321
تگهای خبر: بنا , تاریخ , توریست , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری