قلعه تاریخی كهن دژ كوه خواجه شهرستان هامون در حال مرمت است

قلعه تاریخی كهن دژ كوه خواجه شهرستان هامون در حال مرمت است آثارنیوز: مدیر پژوهشی پایگاه كوه خواجه شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرمت قلعه تاریخی كهن دژ بعنوان یكی از آثار قدیمی و تاریخی منطقه سیستان كه در ضلع جنوبی كوه خواجه واقع شده در حال انجام می باشد.


حسین سرحدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برمبنای شواهد به دست آمده قلعه تاریخی كهن دژ كوه خواجه مكانی مذهبی بوده كه بیشتر در زمان اجرای مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است.
وی افزود: آثار به دست آمده از این مجموعه نشان داده است تعداد كمی جمعیت درون این مجموعه زندگی می كردند.
مدیر پژوهشی پایگاه كوه خواجه شهرستان هامون بیان كرد: قلعه تاریخی كهن دژ پنج و نیم متر ارتفاع داشته و غالب مصالح آن از خشت و گل است.
وی اشاره كرد: حفظ و ماندگاری آثار هر منطقه در گرو مرمت و احیای آن اثر باستانی است.
سرحدی گفت: پارسال بعضی از حصار سوم این مجموعه مرمت شد و امسال كار مرمت حصار دوم این مجموعه با یك كیلومتر وسعت در حال انجام می باشد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، آثار باستانی و كهن هر منطقه نشان از فرهنگ و تمدن آن سرزمین دارد،
سیستان یكی از مناطق كهن و منحصر به فردیست كه در زمینه آثار تاریخی و باستانی نمونه و بارز است و می طلبد یك برنامه جامع و هدفمند درباب جذب توریست در این حوزه وجود داشته باشد.
كوه خواجه (كوه اوشیدا) یا (كوه رستم) تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است كه در 30 كیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون قرار دارد.
شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از شرق با شهرستان زهك، از شمال با شهرستان های زابل و نیمروز، از غرب باز با بخشی از حوزه شهرستان نیمروز و از جنوب با شهرستان زاهدان و كشور افغانستان همجوار است كه در آن علاوه بر كوه خواجه می توان آثار دیدنی و تاریخی نظیر شهر سوخته با تمدنی پنج هزار ساله، آسبادها و قلعه مچی (قلعه چه) را به نظاره نشست.
9914**3213


1397/09/13
14:30:45
5.0 / 5
4311
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری